Vakantie en kamerruil - Reisverslag uit Sjanghai, China van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu Vakantie en kamerruil - Reisverslag uit Sjanghai, China van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu

Vakantie en kamerruil

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

09 Januari 2015 | China, Sjanghai


De vakantie is begonnen! Hoewel, de tentamens zijn gemaakt en de thesis moet nu geschreven worden, maar we hebben geen vakken meer dit semester. Het volgende semester begint begin maart pas dus we hebben weinig verplichtingen de komende tijd. De thesis is het enige waar nog veel tijd in gestoken moet worden maar ik heb al een redelijk idee hoe ik het wil gaan doen, hopelijk heb ik genoeg tijd om te doen wat ik wil.
De tentamens zijn op zich wel prima verlopen, ik had maar 3 tentamens, de rest van de vakken werd beoordeeld dmv essays of verslagen. De uitslag laat nog wel even op zich wachten. Vier weken staat in de regelementen van de universiteit als tijd dat genomen mag worden voor het nakijken. Waarschijnlijk krijgen we dus binnen 6 weken de eerste cijfers terug.
Tanya en ik gaan 3 weken naar de Filippijnen, je moet toch wat doen in die 2.5 maand vakantie. We hebben al een plan gemaakt waar we langsgaan en wat we willen zien. Alles schijnt heel mooi te zijn en ik hoop zeker veel te gaan snorkelen en misschien zelfs te gaan duiken. De verhalen over de vakantie komen later vast nog wel! We gaan van 19 januari tot 6 februari. Tanya heeft nog wel tentamens omdat zij een Chinees programma volgt. Blijkbaar wordt buitenlanders meer vakantie gegund.
O ja, kerst en oud en nieuw. Gelukkig nieuwjaar! Eerste kerstdag hadden we onze Chineze vrienden over de vloer. Tanya en ik hadden een Russische salade gemaakt en Hutspot en Hete Bliksem, was nog aardig gelukt ook al zeg ik het zelf. De rest van de gasten had ook wat eten meegenomen en uiteindelijk zaten we propvol zoals het hoort met kerst. De tweede kerstdag gingen we naar Fleur waar veel van de groep ook was om nog een lekker diner te nuttigen. Ik heb me dus zeker niet verveeld met kerst.
Oud en nieuw was wat minder speciaal omdat er geen vuurwerk was. Wel hadden Tanya en ik lekker gekookt; aardappels, biefstuk, brocolli en een soort van champignon saus (zelf gemaakt). Om twaalf uur stonden we op het balkon om al het geweldige vuurwerk te aanschouwen wat er niet was. De overheid had twee dagen ervoor alles afgelast omdat er anders teveel mensen zouden komen. Maar nu is 2 dagen niet erg veel, dus bijna niemand wist dat het was afgelast. Gevolg, honderduizenden mensen in het centrum. Paniek brak er uit omdat een paar mensen nep geld uit het raam gooiden maar de menigte dacht dat het echt geld was. Rond de 40 mensen zijn omgekomen in de drukte, heel bizar en super onnodig. Jelle was ook in het centrum en werd ook door de menigte meegesleurd. Gelukkig is iedereen die ik ken er heelhuids van afgekomen maar het was wel even een domper om 2015 te beginnen. Wij hoorden dit de dag er na pas en waren zelf naar de 'lokale' club gegaan wat erg gezellig was. Onze Duitse/Zweedse/Koreaanse/Oostenrijkse/Amerikaanse vrinden waren daar ook.
Nils haalt vaak koffie bij een zaakje hier in de straat en kwam aan de klets met de Koreaanse eigenaar James. Later ben ik er ook een paar keer heen gegaan en hij nodigde ons al een keer uit om wat te drinken en gister zelfs voor een etentje. Tanya was ook uitgenodigd en James bracht een vriend van hem mee die jaren voor de VN gewerkt had als best hoge pief. Erg interessant om mee te praten. We hebben super veel gegeten en zij wilden niet dat wij mee betaalden dus dat was dubbel leuk! We worden dus al redelijk bekend in de buurt. Verder heb ik twee nieuwe fietsen. Eén hele mooie oranje en een wat steverige fiets, er breekt er vast wel eentje binnenkort en het is altijd wel handig om een extra fiets te hebben.
Nils en ik hebben met hulp van Tanya een gitaar gekocht en dus kan ik eindelijk weer muziek maken. Ik mis de piano en gitaar toch wel, dus super dat we nu een gitaar hebben.
We zijn ook van kamers geruild zoals we hadden afgesproken in het begin. Mijn nieuwe kamer is iets kleiner maar nog steeds ruim zat, ik kan al mijn spullen prima kwijt. Het enige waar ik waarschijnlijk aan moet wennen is dat ik nu een gezamelijke badkamer heb. (problemen he?).
Ook nog een beetje slecht nieuws, Zappy (de vogel) is ziek en zijn linker pootje doet het niet meer.. We weten niet zo goed wat we er mee aan moeten. Hij houdt het al langer vol dan ik gedacht had vorige week maar hopelijk wordt hij wonder boven wonder nog beter. Laten we het hopen, want hij is super schattig!
Verder ga ik voordat ik op vakantie ga nog veel Chinees leren en hopelijk kan ik genoeg motivatie oproepen om veel te doen voor mijn thesis. De begeleiding is echt nul, maar we maken er maar het beste van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Daan

Ik studeer voor een jaar in Shanghai aan de universiteit Fudan - Chinese Economy

Actief sinds 14 Dec. 2014
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 3647

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Studeren in Shanghai

Landen bezocht: