Tripje en nieuwe huisgenoten - Reisverslag uit Sjanghai, China van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu Tripje en nieuwe huisgenoten - Reisverslag uit Sjanghai, China van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu

Tripje en nieuwe huisgenoten

Door: moi

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 December 2014 | China, Sjanghai

晚上好我的家和朋友!Het is alweer een poosje geleden dat ik wat geschreven heb. Eigenlijk om twee redenen, een leuke en een minder leuke. Ik heb weinig zin om elke twee weken een verhaal te typen over wat voor een prut universiteit het wel niet is, je valt van de ene verbazing in de andere. Waarschijnlijk ga ik in dit verhaaltje toch wel even zeuren omdat het ook wel weer een beetje mijn ding is. Het andere leuke is dat ik sinds een poosje een vriendin heb, jeeej! Nee, geen Chinese, een leuke Russin! Tanya studeert 'philology' , literatuur. Ze studeert zelfs in het Chinees, erg handig als je op pad gaat met haar, ze spreekt vloeiend Chinees. Ik heb wat foto's toegevoegd. Ze woont in de international dorm wat erg dichtbij en dus mooi handig is.

Een paar weken geleden zijn we met z'n tweeën op pad geweest naar Hangzhou en Xianju om eindelijk wat groens te zien. Hangzhou is ook gewoon een miljoenen stad maar heeft een mooi groot meer waar we rondgelopen hebben. Het was erg leuk verlicht, dus de regen was niet zo erg. Ik had een parapluutje gekocht voor een euro dus geen probleem. We bleven daar een nacht en gingen toen per bus naar Xianju wat aanzienlijk kleiner is en als je het googled zie je allemaal super mooie plaatjes. We waren een beetje bang dat we geen hotel konden vinden omdat het plaatsje niet zo groot was. Echter, toen we het busstation uitliepen kwamen we binnen 100 meter wel 20 hotels tegen. We hebben veel hotel kamers bekeken, erg leuk, sommige waren echt oud en redelijk vies. Uiteindelijk zijn we daar 2 nachten gebleven in 2 verschillende hotels, 1 voor 12 euro en 1 voor 8 euro. Dat zijn leuke prijzen. Overdag gingen we naar een andere plaats, die wel dezelfde naam had..? En daar bleek een mooi natuurreservaat te zijn. Het was wel duur om binnen te komen maar het was het zeker waard. Super mooie natuur en in het hele park waren maar 30 Chinezen. We vonden een pad/trap de berg op waar zo te zien bijna niemand kwam. Naar een uur klimmen waren we best hoog en ook moe. Ik zeker, want ik droeg alle extra jassen en truien. Het was echter 25 graden met zon daar! Het wordt hier erg vroeg donker, dus om een uurtje of 4 weer teruggegaan naar het stadje. We moesten een half uur op de reguliere bus wachten, maar een soort van taxi busje wilde ons ook wel brengen voor ietsjes meer dan de bus. Hij stopte echter overal om mensen in het busje te proppen en waar in Nederland de ingaande klanten zouden zeggen dat het vol is en de inzittende zouden zeggen dat er geen ruimte meer is, proppen ze hier de bus vol en iedereen schuift gewoon een beetje op! Voor de rest daar lekker gegeten en we werden veel aangestaard omdat daar nauwelijks buitenlanders komen. Op de terugweg gingen we met de goedkope trein die overvol was. Iedereen zat ons weer aan te staren van; "Jullie zijn blank en dus rijk, wat doe je in deze trein??". Het was een erg leuk reisje! Eindelijk een frisse neus gehaald.

Ik had ook nog even gesolliciteerd om Engelse les te geven. Ik moest een demo les voorbereiden en die dan geven aan een docent en de recruiter. Ik kreeg weinig tot geen info over hoe groot de groep zou zijn, de leeftijd, het niveau, etc. Ze vonden mijn demo les te moeilijk.. Ik had maar 9 Engelse werkwoorden er in, maar dat was blijkbaar te veel. Ik mocht het die week erna nog een keer doen want ze vonden me verder wel goed. Ik had van deze organisatie gehoord via een vriend van me van m'n middelbare school die hier ook woont. Ik had in de tussentijd een les van hem bijgewoond. Het gaat hier totaal niet om de kinderen wat bij te brengen, het is meer bezighouden. Nu vind ik lesgeven wel leuk, maar om 6,7 jarige bezig te houden die onhandelbaar zijn vind ik niets. Uiteindelijk dus maar bedankt voor de functie, ergens wel jammer want het verdiende erg goed.

We hebben ook wat nieuwe huisgenoten. Willy, Free en Zappy! Zappy is het coolst, hij is mijn vogeltje! Hij is groen, klein, lijkt op een mus en schijt enorm veel. Hij maakt heel wat minder lawaai dan Viri (m'n oude parkiet R.I.P. :( ) Willy en Free zijn kleine schildpadjes die we aan Jelle hebben gegeven voor z'n verjaardag. Andere vrienden van ons hadden hem ook nog Harry gegeven, maar die dikke pad hebben we al weer vrijgelaten in een vijvertje op de campus.

Het is nu erg koud aan het worden. 's avonds en 's ochtends is het zo'n 5 graden maar op de een of andere manier voelt het veel kouder aan. Ik heb dus ook maar even een sjaal en handschoenen gekocht. Mijn fiets is nog steeds een onding, de ketting brak 2 keer, maar het is steeds niet genoeg om dat ding weg te gooien. Ook de wetenschap dat een nieuwe fiets hoogstwaarschijnlijk dezelfde mankementen gaat vertonen binnen een week weerhoudt me ook van m'n oude weg te gooien.

Okee! Even een paragraafje om te zeuren op de Uni, waar te beginnen.. Een professor van Groningen kwam langs om te vragen hoe het ging. Allemaal leuk en aardig, maar wij wilden alleen maar dat hij zou regelen dat wij geld kregen van Fudan ( de uni). Ze hadden ons 1300 euro elk beloofd, maar maakten daar later ticket vergoeding van, maar we hebben onze tickets voor de terugreis nog niet en natuurlijk is dat minder dan 1300 euro. We mochten de huur of zo niet declareren.. We hebben dus maar wat nep tickets geboekt en gecancelled en sommige hebben tickets gewoon aangepast in paint. We klaagden over het niveau en dat we ook met uitwisselingsstudenten zitten die sowieso niets doen én die betalen collegegeld aan hun eigen universiteit wat veel lager is dan wat wij betalen. Kon hij niets aan doen... Zeer zinloos dat hij langs kwam dus. Verder verschoof een studentassistent de deadline van een verslag omdat ze op vakantie ging, kregen we een les over hoe een businessmodel te schrijven nádat we de onze moesten inleveren, weet een professor niet waar Afrika ligt, is het soms extreem koud in het lokaal, zoutzakken van professoren, examen datum verandert elke week, examens op zondagmorgen, etc. Het mooiste was nog wel dat we 5 mega formulieren opnieuw moeten invullen omdat het met zwarte pen moest, niet met rood of blauw, wat ons nooit verteld was. Het ging over registratieformulieren van 3 maand geleden..

Voor de rest feesten we nogal wat af, voornamelijk hier in de buurt. Er zijn twee leuke internationale kroegen waar het bier erg goedkoop is en een disco naast de deur die ook veel leuke feestjes heeft. Het zal nu wel wat rustiger worden omdat iedereen examens en deadlines heeft eind december. Veel mensen gaan ook naar huis in de vakantie (van begin januari tot begin maart) en mensen die een half jaar zouden blijven gaan naar huis.

Marcel en Engel komen waarschijnlijk langs in de vakantie en Tanya en ik denken er over om naar de Filipijnen te gaan omdat het hier toch wel koud is! En tussendoor schrijf ik m'n thesis nog even...

Groeten vanuit een koud Shanghai!

  • 18 Januari 2015 - 12:08

    Klaas En Mieke Bolt:

    Hallo Daan,
    Fijn dat je tentamens goed verlopen. Het verhaal van de ongelukken tijdens de jaarwisseling was hier ook nieuws. We dachten aan jou/ jullie. We lezen dat je je prima vermaakt: een vakantie tijdens de studie is niet verkeerd. Veel succes en plezier met daarbij de beste wensen voor 2015.

    Groeten, Klaas en Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Daan

Ik studeer voor een jaar in Shanghai aan de universiteit Fudan - Chinese Economy

Actief sinds 14 Dec. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 3630

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Studeren in Shanghai

Landen bezocht: